KNBB social media in 2020: nieuwe kanalen, gestage groei

Alles over onze websites en onze Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn pagina’s: doelen voor 2021, groei volgers, mogelijkheden & risico’s

16 december 2020

Ieder jaar stellen we onszelf op communicatiegebied nieuwe doelen. Werkt wat we doen nog? Moet er iets anders? Verandering van prioriteiten? Nieuwe kanalen? Zo ja, waarom – en voor wie? En: hoeveel volgers willen we eigenlijk hebben aan het eind van het jaar?

Het zijn vragen die wij onszelf ieder jaar weer stellen, zodat we strategisch goede keuzes maken. En, zodat we realistische doelen stellen: doelen die ons niet lamleggen (als ze te hoog zijn) of die ons gemakzuchtig maken (als ze te laag zijn), maar die ons inspireren het maximale uit onszelf te halen.

Het afgelopen jaar gingen eigenlijk al onze kanalen op of boven verwachting. Resultaat: het imago van al onze biljartdisciplines en van de KNBB als geheel verbeterde verder – en het bereik vergrootte zoals gehoopt.

Mogelijkheden voor verdere groei zijn er nog steeds, maar er zijn ook volop risico’s. Zie hier het uitgebreide overzicht van 2020, plus onze doelen voor het komend jaar.

 

 

Resultaten op Instagram:

Doel/doelgroep:
Lichte informatie, mooie foto's en coole filmpjes gericht op jongeren en potentiële biljarters. Net opgestart. Eerder enthousiasmerend dan informerend.

Aantal volgers:
350. In zo'n drie maanden tijd is dat best knap! Doel richting eind 2021: verdubbeling naar 700. En dan vooral met relatief veel jongeren en nog-niet-leden.

Mogelijkheden:
We zijn pas deze zomer begonnen op Insta. Dit kanaal kan op termijn een platform worden waar jongeren en geïnteresseerden een lage instap vinden. Dus niet zozeer voor de hardcore biljarters/poolers/snookeraars, maar juist voor degenen die weleens spelen, het leuk vinden, maar nog niet in competitieverband actief zijn. De start is in ieder geval veelbelovend!

Risico’s:
Als we hier doelgroepensegmentatie zouden vergeten en hier hetzelfde type informatie plaatsen als op Facebook en Twitter, of als er teveel informatie komt over competities, dan krijgen we op korte termijn wel meer volgers maar op lange termijn zijn we dan minder interessant voor jeugd, en verliezen we aantrekkingskracht voor nieuwe doelgroepen.

 

 

Resultaten op LinkedIn:

Doel/doelgroep:
Informatie gericht op sportbonden, politiek, bedrijven en beleid, met nadruk op maatschappelijke betrokkenheid. Eerder informerend dan enthousiasmerend.

Aantal volgers:
350. Mooie, geleidelijke groei vanaf 90 vorig jaar, toen we het kanaal nieuw leven in hebben geblazen, en met een heel specifieke doelgroep zoals hierboven beschreven. Doel richting eind 2021: groei tot boven 500, met vooral (net als nu) veel belangrijke, relevante of in sport of beleid hooggeplaatste connecties.

Mogelijkheden:
Ongekend. Dit kanaal wordt veel bekeken door Ministeries, beleidsmakers, sportbonden, NOC*NSF. Voorbeeld: ondanks het vooralsnog beperkt aantal volgers werd het bezoek van de Koning aan Tijd voor Krijt ongekend vaak bekeken en gedeeld. Werkt uitstekend als digitaal lobbykanaal, en heeft ons imago van vernieuwende en ondernemende sportbond flink versterkt.

Risico’s:
Op LinkedIn gaat kwaliteit boven kwantiteit, zowel wat betreft aantal volgers als aantal berichten. Als we gemakzuchtig worden en teveel ‘gewoon’ nieuws gaan plaatsen/dupliceren op LinkedIn, dan zal wel ons algemene bereik groter worden, maar ons bereik op de belangrijke plekken juist minder.

 

 

Resultaten op Facebook:

Doel/doelgroep:
Daar blijft de strategie voorlopig hetzelfde: alles wat maar leuk, interessant of belangrijk is door elkaar gehusseld, voor biljarters van alle niveaus. Ondanks dat Facebook in het algemeen terugloopt, is ons volume hier nog enorm.

Aantal volgers:
Net boven de 5.000, het aantal ‘Vind ik leuks’ zit hier net iets onder. Is gegroeid van net iets boven de 4.000 vorig jaar, en deze groei is knap omdat in algemene zin Facebook juist over het hoogtepunt heen is. Ook mooie groei op onze KNBB Jeugd pagina, die dit jaar nieuw leven is ingeblazen. Ging van iets boven 200 volgers toen het nog de Snooker Jeugd pagina was, naar nu 500 volgers, en met veel activiteit. Doel van allebei: deze cijfers handhaven in 2021.

Mogelijkheden:
Nog steeds het beste podium om via social een heel groot gedeelte van onze achterban snel te bereiken.

Risico’s:
Best veel. Zo zijn er niet alleen weinig jongeren op Facebook, ook zijn er steeds meer mensen die uit principe niet (meer) op Facebook willen. Dus momenteel bereiken we nog veel mensen, maar het is lang niet zeker dat dit zo zal blijven. En, heel belangrijk: Facebook is voor velen ook een podium geworden om te klagen en onvrede te spuien. Op onze eigen pagina’s valt dit gelukkig nog heel erg mee, maar we merken wel een algemene tendens van positieve mensen die minder vaak reageren, en mensen voor wie het glas altijd halfleeg is die zich wél vaak en in negatieve termen laten horen. Dit is een tendens die wij met zijn allen moeten tegengaan, omdat juist de goede en positieve sfeer op ons KNBB Facebook-kanaal een belangrijke boost heeft gegeven aan de toegenomen positiviteit rondom biljarten.

 

 

Resultaten op Twitter:

Doel/doelgroep:
Een tussenvorm van wat we doen op LinkedIn en Facebook, en met nadruk op wat voor media/pers interessant is.

Aantal volgers:
950. Gestage groei vanaf 850 vorig jaar. Best knap omdat ook Twitter in algemene zin al een tijd niet meer groeit, maar bij ons dus nog wel – zij het langzaam. Doel richting eind 2021: boven de 1000 volgers.

Mogelijkheden:
Niet veel meer dan we nu al doen. Was altijd gericht op media/pers, maar die zijn tegenwoordig ook erg actief op LinkedIn. En onze eigen achterban zit slechts in beperkte mate op Twitter.

Risico’s: 
Dat we tijd steken in een medium die wat minder bruist dan vroeger, waar onze achterban slechts in beperkte mate komt én die ook niet het allerbeste bereik heeft richting specifieke doelgroepen.

 

 

Resultaten op YouTube:

Doel/doelgroep:
Volop video's, niet alleen professioneel maar ook leuke uit-de-losse-pols telefoonvideo's. Gevolgd door nationale en ook relatief veel internationale biljartliefhebbers, alles onderverdeeld in relevante playlists.

Aantal volgers:
1400. Een flinke groei ten opzichte van eind vorig jaar, toen we net de 1000 volgers hadden gehaald. Doel: gestaag blijven doorgroeien richting boven de 1500 volgers.

Mogelijkheden:
De content hangt een beetje af van onze projecten. Zo zouden we met de spectaculaire beelden van ons iPool project opeens een heel nieuwe en heel jonge doelgroep aan ons kunnen binden. En het is ook ons meest internationale kanaal, dus ineens een gigagroei in volgers (bijvoorbeeld, door livestreams van grote internationale evenementen) is mogelijk.

Risico’s:
Live video’s hebben vaak niet-rechtenvrije muziek, daarom plaatsen we die zelden. Als we een tijdje geen telefoonvideo’s maken (door corona) of we hebben niet zoals een tijd terug een grafisch/video stagiair, dan kan de hoeveelheid content soms wat beperkt zijn. Verder nauwelijks risico; kanaal heeft zich in korte tijd mooi ontwikkeld.  

 

 

Resultaten op websites:

Doel/doelgroep:
Iedere sectie zijn eigen site, en KNBB.nl als overkoepelend voor iedereen.

Bereik:
Bij de lancering van de sites een aantal jaar terug Carambole.nl nog net zo groot als KNBB.nl, inmiddels is KNBB.nl ruimschoots de grootste – met in het coronajaar 2020 toch nog een aanzienlijke groei. Op cruciale coronadagen zelfs ongekende pieken: de dag dat besluiten rondom competities werden bekend gemaakt, was met afstand de best bezochte dag ooit met bijna 15.000 unieke paginaweergaven. Betekent dat we met onze website precies hebben wat wij hoopten: als het er echt om spant wat betreft het nieuws, gaat iedereen nog steeds naar KNBB.nl (en als afgeleide www.knbb.nl/coronavirus) voor informatie. Sectiesites groeien niet meer en Carambole.nl en Poolbiljarten.nl dalen zelfs licht, waarschijnlijk mede door de relatief beperkte hoeveelheid eigen content.

In cijfers over een heel jaar:

 

Totaal aantal paginaweergaven

Unieke paginaweergaven

Alle sites totaal

1.18 miljoen

881.000

KNBB.nl

571.000

446.000

Carambole.nl

325.000

212.000

Driebanden.nl

143.000

109.000

Poolbiljarten.nl

98.000

81.000

Snooker.nl

31.000

24.000

 

Totaal aantal gebruikers over een heel jaar: 265.000. Een mooie stijging t.o.v. een jaar eerder; toen waren dit er 167.000. Ook het totaal aantal paginaweergaven een mooie groei: van 1.05 miljoen naar 1.18 miljoen. De relatief sterkere stijging van het aantal gebruikers is in lijn met ons doel: zorgen dat er meer mensen naar onze kanalen komen dan alleen onze leden en/of de reguliere biljarters.

Mogelijkheden:
Het communicatiebeleid vanuit de KNBB te zorgen dat alle informatie eerst op de websites dient te staan en pas later op social, zeker bij zeer belangrijk nieuws, betaalt zich uit, en zorgt dat informatie beschikbaar is voor iedereen en niet alleen voor degenen die een bepaald sociaal medium gebruikt. Dit versterkt de waarde van de website, en biedt ook commerciële mogelijkheden. Ook voor de sectiesites, die een perfect platform hebben voor eigen nieuws of aandacht voor de eigen sponsoren.

Risico’s:
Als sectiesites hun eigen platform minder gebruiken voor eigen nieuws, of erger nog het nieuws alleen plaatsen op Facebook maar niet op de eigen site, zal de waarde van het in potentie meest waardevolle bezit, de eigen website, afnemen. En zal een veel kleiner deel van de achterban worden bereikt, bijvoorbeeld wél de relatief kleine groep actieve gebruikers van bijvoorbeeld de Facebook-pagina van een sectie, maar niet de veel grotere, ‘zwijgende’ meerderheid die de website bezoekt voor informatie en die nu niets vindt.

 

 

Eerdere publicaties over onze websites & social media kanalen:

Spoorboekje social media & websites voor KNBB en secties (2018)
Websites & social media: Cijfers, duiding, belang (2019)
Ieder KNBB sociaal medium een andere doelgroep & boodschap (2020)

 

Tekst: KNBB
Screenshots web + social: KNBB
Foto-impressie KNBB Instagram: foto's van o.a. Ton Smilde, Stefan Osnabrug, Melissa Kuys-Rademakers, Corné Kuijpers

Communicatie KNBB Social media
Volg ons online