Websites & social media: Cijfers, duiding, belang

Hoe verhouden website en social media zich tot elkaar? Wat is de impact op bezoekerscijfers van KNBB.nl en Carambole.nl gedurende een biljartweek die heel bijzonder was, het EK in Brandenburg? En: hoe belangrijk zijn website en social media eigenlijk voor het biljarten?

15 mei 2019

 

Website als basis?

Jazeker! Maar niet iedere website dient hetzelfde doel

Van oudsher wordt de KNBB website gezien als de basis voor al het nieuws en informatie. Maar ‘de’ website klopt allang niet meer. De KNBB heeft inderdaad haar eigen en goed bezochte site KNBB.nl, maar daarnaast heeft iedere sectie een eigen website om sectiegebonden informatie kunnen plaatsen: Carambole.nl, Driebanden.nl, Poolbiljarten.nl en Snooker.nl.

 

 

Hoe goed worden die KNBB.nl en Carambole.nl sites nu eigenlijk bekeken? Wel, vanaf juni 2016 (toen de sites werden gelanceerd) in totaal liefst 2.8 miljoen paginaweergaven, waarvan bijna 2 miljoen unieke. Carambole en KNBB zijn daarbij ongeveer even goed bezocht: beide bijna 900.000 evenveel paginaweergaven, bij KNBB iets meer unieke paginaweergaven - 650.000 versus 573.000. Het aantal bezoekers van KNBB.nl vertoont sinds het begin een stijgende lijn. Bij Carambole.nl is daar sinds half 2018 geen sprake meer van – mogelijk doordat op KNBB.nl meer Nieuws te vinden is en frequentere updates dan op Carambole.nl, of omdat op het Carambole Facebook kanaal de laatste maanden minder berichten staan met links naar Carambole.nl. (Want zoals we later zullen zien: social media kanalen zijn uiterst geschikt om bezoekers naar de eigen website te leiden.) Inmiddels heeft KNBB wekelijks gemiddeld zo’n 25% hoger bereik dan Carambole.nl, op weken met veel nieuws soms zelfs meer dan het dubbele. (Zeker als er grote driebanden, pool of snooker events zijn.)

Wie nieuws, verslagen of vooruitblikken van evenementen wil zien op een website is KNBB.nl bij uitstek de plek. In de periode 25 april-5 mei waren van de 13.826 unieke paginaweergaven op KNBB.nl liefst 5.752 Nieuws, ofwel 41.6% van het totaal. Dat is ongekend hoog! In dezelfde periode was dit percentage bij Carambole.nl slechts 8.8%: 831 op een totaal aantal unieke paginaweergaven van 6.138. Dit ondanks dat het EK in Brandenburg plaatsvond met veel carambole events, en flink wat nieuwswaarde! De Nieuwspagina is bij KNBB.nl traditioneel de best bezochte pagina van allemaal. Bij Carambole staat het Nieuws pas op nummer 5, na o.a. Prestatiesport & Agenda.

Wat betekent dit allemaal? Het betekent dat Carambole.nl veel meer wordt gebruikt voor gedegen informatie over toernooien, informatie voor spelers of over evenementen via vaste pagina’s zoals de Agenda. Voor het snelle Nieuws, het op de voet volgen wat er gebeurt, zijn de uitschieters naar boven vooral zichtbaar bij KNBB.nl en… KNBB Facebook.

 

 

“Ik zit niet op sociale media.”

U misschien niet – maar veel biljarters wel!

 

Facebook

Relatief veel carambolespelers, en zeker oudere carambolespelers, geven aan social media niet belangrijk te vinden of zelfs ‘onzin’. Toch hebben steeds meer van deze ouderen inmiddels de weg naar vooral Facebook gevonden, en dat is niet voor niets. Voor het verkrijgen van informatie of snelle updates van events hebben social media steeds meer de rol overgenomen die websites vroeger hadden. Kort gezegd: ging men vroeger naar een website voor een uitslag, tegenwoordig kijken steeds meer biljarters op social media waar je niet alleen uitslagen ziet maar ook tussenstanden, commentaren van vrienden en kennissen, en soms zelfs gratis livestreams van wedstrijden. Biljarters zoeken deze informatie voornamelijk op KNBB Facebook, maar ook op goede informatiekanalen als Biljarten Actueel en De Biljart Ballen.

Was op de websites KNBB.nl en Carambole.nl gedurende het EK in Brandenburg een relatief lichte stijging in bezoekersaantallen t.o.v. normaal, op KNBB Facebook was die stijging exponentieel. Normaal berichtbereik per week is op KNBB Facebook tussen 7.000 en 10.000, van 29 april-5 mei was dit liefst 23.700! (Op het 7-dagen hoogtepunt zelfs 27.000.) Sinds het begin van EK kreeg KNBB Facebook liefst 95 nieuwe likes, normaal zijn dit er zo’n 10 per week. Op de topdag 5 mei waren er liefst 1445 (!) reacties (dit zijn er normaal 50-150 per dag), waren er 237 opmerkingen op berichten (normaal zo’n 10) en werden berichten liefst 50 maal gedeeld (normaal minder dan 5 berichten per dag). Deze cijfers van deze week, en met name deze cijfers van 5 mei, geven aan hoezeer de mensen hebben meegeleefd met de geweldige Nederlandse prestaties op het EK.

 

U heeft nog geen Facebook account, maar u wilt er eigenlijk wel één? Hier staat uitgelegd hoe u een eigen Facebook-pagina kunt aanmaken. Heeft u dit eenmaal gedaan, ga dan naar deze pagina en klik op het ‘Vind ik Leuk’ icoontje dat linksonder de uitgelichte foto staat. Vanaf dat moment ziet u in uw nieuwsoverzicht altijd de berichten van KNBB langskomen!

 

 

Hoewel sociale media als Facebook nog wel eens negatief worden beoordeeld (“waarom niet gewoon alles op de website?”) geven deze cijfers de grote voordelen ervan aan: er is interactie, het leeft, informatie is snel beschikbaar, je kunt informatie delen met je vrienden. Als veel mensen dit doen, kan een bericht zelfs viral gaan! Dat maakten wijzelf onlangs mee met een relatief eenvoudige (met de telefoon geschoten) 15-seconden video van een mooi shot van Dick Jaspers op een demonstratie. Een filmpje die we nooit als Nieuwsitem op onze website zouden kunnen plaatsen, maar vanwege het vele delen liefst 18.500 (!) keer is bekeken! Een stuk meer dus dan het normale weekbereik van onze websites, en ook meer dan ons normale weekbereik op Facebook. Betekent dat we met zo’n filmpje niet alleen veel biljartleden hebben bereikt, maar hoogstwaarschijnlijk óók veel potentiële liefhebbers die nog helemaal geen lid zijn. En laat dit nu precies één van de hoofddoelen van onze communicatie zijn: meer mensen op positieve wijze met biljarten in aanraking laten komen dan alleen de frequente spelers.  

Met inmiddels al ruim 4300 likes (drie jaar terug nog dik onder de 2000) en het genoemde bereik is het KNBB Facebook kanaal van grote waarde. Niettemin is het onze insteek het belangrijke nieuws (ook) altijd op de website te hebben – simpelweg omdat alle biljarters dan toegang hebben tot de informatie, in plaats van slechts een groot deel van deze biljarters. Maar juist voor het snelle nieuws, het meeleven en de interactie heeft Facebook belangrijk bijgedragen aan de grote positiviteit die er momenteel is rondom biljarten.

 

YouTube: voor filmpjes & livestreams

Vrijwel iedereen houdt van filmpjes kijken – maar lang niet iedereen is al abonnee van ons KNBB YouTube kanaal. Niettemin is de groei van KNBB YouTube ongekend: van 100 abonnees begin vorig jaar, naar ruim 800 nu. Dat is overigens niet genoeg: door verscherpte regels van YouTube is het van belang 1000 abonnees te hebben om te mogen blijven livestreamen. (Live biljartwedstrijden uitzenden dus, zoals dat ook wordt gedaan op het YouTube kanaal van Mike Hofland.) Een aantal dat wij al deze zomer verwachten te halen.

 

 

Het is dus voor de aanbieder van de video’s van belang dat u abonnee wordt. (Dit is overigens volledig gratis en zonder enige verplichting.) En voor u als biljartliefhebber heeft abonneren het voordeel dat u van iedere nieuwe video een melding ontvangt, en dus niets mist.

Bij de KNBB zijn er nogal wat video’s: uitleg, jeugd, interviews en live biljartwedstrijden bijvoorbeeld. Of, deze afspeellijst met alles over libre, kader en bandstoten.

Superleuk, toch? Wij vinden van wel! Plus, toegankelijk voor iedereen – en ook nog eens zonder kosten.

 

 

Kernvraag:

Helpen website en social media het biljarten?

 

De conclusie is evident: zowel website als social media helpen het biljarten breed en positief uit te dragen. Website en Facebook zijn voorlopig nog het belangrijkst, YouTube groeit het snelst, Twitter is nuttig is voor onze zichtbaarheid richting sportbonden en nieuwsmedia, en LinkedIn is goed voor ons maatschappelijk betrokken profiel, bijvoorbeeld richting Ministeries, NOC*NSF etc. In de nabije toekomst komt hier ook nog bij Instagram, dat populair is bij jongeren, en waarbij we hoogstwaarschijnlijk actief zullen worden met het jeugd/scholenproject SmartPool.

Te zien aan de cijfers is ook dat website alleen niet meer genoeg is. Want hoewel bezoekerscijfers van vooral KNBB.nl nog steeds groeien, groeit ons bereik op social media sneller. Sterker: via Facebook worden inmiddels al meer mensen bereikt dan via de websites!

Het gaat dan ook om het wederzijds versterken van elkaar, zeker ook van sociale media richting de website. De realiteit is dat steeds minder mensen uit zichzelf richting een website gaan zonder daarvoor op enigerlei wijze gestimuleerd te zijn. Anders gezegd: steeds meer mensen komen pas op bijvoorbeeld KNBB.nl nadat ze op Facebook, YouTube, Twitter of LinkedIn hebben geklikt op een artikel.

De vraag is daarom niet of uzelf al dan niet onze webplatformen bezoekt, of uzelf al dan niet Facebook heeft, en of uzelf het leuk of niet leuk vindt om via YouTube biljartvideo’s te bekijken. (Al hopen we natuurlijk van wel!)

De vraag is of veel (al dan niet potentiële) biljartliefhebbers dit doen – en in toenemende mate is het antwoord hierop ‘ja’.

 

Wilt u één van onze websites of social media kanalen bezoeken, liken of volgen, klik dan op de blauw gekleurde links.

Vragen of opmerkingen? Mail naar Rolf Slotboom (KNBB Communicatie) via rslotboom@knbb.nl

Communicatie Social media
Volg ons online